Så går det till

Så går det till

Så här tar vi hand om din bil när du lämmnar in den hos oss för skadereparation

Här kan du läsa steg för steg hur vi på Lidingö Bilskadeservice tar hand om din bil när den är hos oss för en skadereparation. Vi går igenom nio olika moment som leder till att du som kund hos oss får tillbaka en bil i ursprungligt skick. Vi ställer alltid höga krav på kvalitet i vårt arbete.


bild1

1. Fotografering och Dokumentation

Vi fotograferar skadan och dokumenterar den noga, för att sedan göra en skadevärdering för beräkning av reparationstider och kostnader. Vi skickar kalkyler/bilder till försäkringsbolaget för godkännande.


2. Försäkringsbolaget

Vi får svar från försäkringsbolaget via fax/mail (tar allt från ett par timmar till flera dagar beroende på skadans omfattning) och sedan planerar vi in din bil hos oss, beställer reservdelar mm.


3. Reservdelar

Original reservdelar, nya eller begagnade. Fr.o.m. 2002 nya, skärpta regeringskrav om producentansvar på återanvändning och återvinning. Detta kräver ökad användning av begagnade original reservdelar. Vi undersöker om det går att få tag på begagnat via databaser. Säkerhetsdetaljer är dock alltid nya.


4. Skadeverkstaden, plåt

När skadereparatören tagit in bilen börjar vi med att demontera, frilägga och rikta eventuella skador så att vi kan färdigställa bilen för lack. Är det en stor skada mäter vi först upp karossen samt drar ut den i riktbänk till ursprungligt skick. Alla skarvar riktningen och utbytta detaljer rostskyddas för att säkerställa din bils rostskyddsgaranti.


5. Plast

Plastskador och plastdetaljer ska av miljöhänsyn i första hand repareras. Det utförs av våra auktoriserade plastreparatörer. En plastreparation tar ca 2 till 4 dagar.


6. Lack

Lackeringen är nu på tur. På lackeringsavdelningen utförs spackling av riktade ytor, nedslipning av detaljer, maskering, grundning och toplackering av åtgärdade detaljer.
Komplicerade lackuppbyggnader på moderna bilar med metallic och pearl, där kraven på kulöröverensstämmelse är stor, gör att det ställs höga utbildningskrav på lackeraren. Vi lackar miljövänligt med vattenbaserat lackeringssystem.


7. Komplettering och montering

Efter lackeringen så återmonteras alla detaljer som lister, invändiga paneler, lås och knappar mm. I samband med monteringen tillförs erfoderligt rostskydd kring detaljerna.
Slutligen gör vi nödvändiga justeringar t.ex. ljusjustering eller återställning av felkoder i bilens dator.


8. Slutkontroll och kvalitetssäkring

Sist men inte minst så tvättar och rengör vi bilen, slutkontrollerar att allt är i sin ordning.
Vi kompletterar/byter om någon gödlampa skulle vara trasig eller gör en notering om något annat upptäckts under slutkontrollen på ett speciellt dokument vi hänger i bilens backspegel.


9. Klart för leverans

Vi kontaktar dig och kommer överens om lämplig tid att hämta bilen. En nöjd kund är det viktigaste för oss. Har du några förslag till hur vi kan bli ännu bättre, tar vi gärna emot dem.

Rating: 0